Tre sätt att uppnå positiv stress

25.07.2016 kl. 15:19

 

Jag har skrivit en del om stress här på bloggen, med tyngdpunkt på hur man kan minska stressen i livet. Men en läsare påminde mig om att stress inte enbart är en dålig sak! (Tack Grön i Åbo)

När vi ställs inför en utmaning så uppstår en stressreaktion i vår kropp. Reaktionen är helt naturlig och gör att vi blir mer alerta och presterar bättre.

Tack vare denna stressreaktion kan vi utföra stordåd. Du har kanske hört talas om personer som fått övernaturlig styrka vid olyckor och till exempel lyft en bil för att rädda någon som hamnat i kläm. Kanske du själv har varit med om en liknande situation? Hur som helst så har du antagligen märkt att du presterar bättre under tidspress eller när du ställs inför en utmaning som måste lösas?

Själv fungerar jag precis så. Ju närmare deadlinen kryper, desto mer börjar det spritta till i hjärnan. Ställ mig inför en prövning och jag känner hur energin och kreativiteten flödar till.

Vi mår bra av stress – så länge den är tillfällig.

Temporära stresstillstånd är direkt strålande för vår hälsa. De frigör signalsubstanser som förbättrar immunsystemet, minskar risken för sjukdomar såsom cancer och diabetes, samt till och med håller oss unga, påstår vissa forskare.

Det är när stressen blir långvarig som problem uppstår. Om vi inte får tillräckligt med återhämtning mellan de jäktiga perioderna förblir stressnivån hög i kroppen, vilket i längden inverkar negativt på vår hälsa och kan leda till utbrändhet, burnout.

Burnout har fått enormt mycket spaltutrymme i medierna, men ett mycket mindre känt fenomen är motsatsen; boreout. Då har man för lite att göra, känner sig uttråkad och inte behövd. Boreout kan också infinna sig när vardagen blir för rutinmässig eller om man saknar lämpliga utmaningar.

Om man lider av boreout eller känner att man behöver mer positiv stress, flow, i livet - hur ska man göra?

Här kommer mina tre bästa tips:

1. Träna

När du tränar utsöndras också signalsubstanser som är bra för kroppen och hjärnan. Precis som när vi befinner oss i ett positivt stressläge blir vi kreativare och får mer energi när vi motionerar.  

2. Utsätt dig för en stressig situation

I ett akut stresstillstånd reagerar vi med att fly eller fäkta. Tänk dig en utmaning som du skulle vara beredd att kämpa för. Hur ser den prövningen ut? Bestiga ett berg, hoppa bungyjump eller äta surströmming? Genom att sedan utsätta dig för en sådan situation får din hjärna en sprittande adrenalindusch.

3. Stimulera de små grå

Även om du för tillfället råkar ha ett arbete som tråkar ut dig till döds så betyder det inte att du behöver ha ett tråkigt liv. Fyll istället din fritid med utmaningar. Men tänk på att människans hjärna är världens latmask, så du måste anstränga dig för att sparka igång den. Ju mer du stimulerar den, desto bättre fungerar den. Läs böcker, prova en ny maträtt, gå en språkkurs eller lär dig spela ett instrument… Speciellt genom att regelbundet gå utanför din trygghetszon så ger du dig själv små doser av positiv stress.

Igår utsatte jag mig för en tillfällig stressituation - åkte motorbåt över Finska viken!
Kommentarer (3)
Skriv siffran 10 med bokstäver:
Tack Amy!! Otroligt bra skrivet och just det där om att hjärnan är en latmask var skönt att läsa, för så är det ju! Skall titta tillbaka på det här inlägget alltid då jag saknar flow :)
Grön i Åbo25.07.16 kl. 17:08
Tack, roligt att du tyckte om inlägget! Kram
26.07.16 12:15
Tack för detta inlägg, kanske det är boreout jag lider av..! Inte dock på grund av jobb, utan snarare brist på jobb och att vara på en plats och i en situation där jag inte riktigt vill vara och stampar på samma ställe utan att komma dit jag vill... För ibland(ofta) känner jag mig oerhört stressad och nästan "burned out", fast jag i själva verket inte befinner mig i en pressad situation egentligen och egentligen inte har för mycket att göra (däremot har jag för mycket att fundera på). Nå, förhoppningsvis blir det en drastisk förändring på den fronten nu i höst :)
Marias Memoarer26.07.16 kl. 15:59
Hej Maria! Boreout och burnout förorsakar samma sorts symptom, faktiskt. Hoppas att din situation löser sig, kram
06.08.16 14:16
Sitter på en buss och funderar. Tycker att många som skaffat sig diagnosen burnout egentligen lider av latmask och narcism. Detta betyder inte att jag inte tror att burnaut existerar. Men det finns många som bara är lata. Det är liksom lite populärare att lida av burnaut än latmask.
Anonymous05.04.19 kl. 13:25
Intressant synvinkel, tack för att du delade med dig av din fundering på bussen :-)
26.04.19 10:40

Drömmer du också om framgång, ökad livskvalitet, mer energi och glädje?
Men hur gör man?
Här på bloggen får du tips på hur du kan bli din egen lyckas smed och mentalt starkare.

Jag är utbildad mental tränare med stort intresse för knoppens och kroppens välbefinnande. Mitt fokus är inom motivation och stresshantering. Jag har även många års erfarenhet av mental träning för idrottare. 

Amy Skogberg
 
Jag erbjuder inspirerande föreläsningar
Populära teman är laganda, hur man blir en vinnarskalle,
motivation av team-medlemmar och stresshantering.
Kontakta mig för mer information per epost

Senaste kommentarer