Löpning ger vassare hjärna!

03.09.2018 kl. 18:00

 

I morse grydde min dag till ett problem. Det hade plågat mig hela natten. När jag rattade till jobbet snurrade dilemmat fortfarande i mina tankar. Ett sparrningssamtal till maken förde mig inte närmare en lösning, även om han som vanligt hade bra åsikter.

Väl framme vid kontoret öppnade jag inte datorn det första jag gjorde, utan drog på mig löparskorna och tog en springtur utmed den närbelägna strandpromenaden.

En halvtimme senare var bekymret löst.

Det är inte första gången det händer att ett problem får sin lösning under en joggingrunda! Otaliga är de gånger som ett huvudbry funnit sin utväg medan jag flåsat fram längs vägrenen. Lika vanligt är det att min hjärna har sprutat fram briljanta påfund i takt med löpstegen. Mina allra bästra idéer har fötts i motionsslingan.

Det finns faktiskt en vetenskaplig förklaring till företeelsen.

När vi motionerar så sätter vi inte bara sprätt på kroppen, utan också på knoppen.

Det händer nämligen en massa grejer i hjärnan när vi rör på oss! Band annat ökar blodtillförseln och syresättningen samt produktionen av det så kallade inlärningsproteinet BDNF. Forskarna har kunnat bevisa att konditionsträning förbättrar kreativiteten, inlärningen, minnet och koncentrationen.

I en studie kunde man konstatera att hippocampus (hjärnans “minnescentra”) hade vuxit i volym med 2% på äldre personer efter att de motionerat tre gånger i veckan under ett års tid – normalt krymper den hos äldre med 1,4% per år. I en annan studie kunde påvisas att löpning hade reparerat mindre hjärnskador hos möss.

Och sorry, alla ni som svettas på gym. Det är givetvis också bra, men forskningen säger att konditionsträning som är aerobisk har den största positiva inverkan på de små grå.

Så dra på dig löparskorna och ge dig iväg och spring! Speciellt om du har ett problem att lösa. Eller om du är stressad. Det ironiska är att ju mindre tid du tycker att har för träning, desto mer behöver du ta dig tid för det. Motion motverkar bevisligen stress, utbrändhet och depression.

Om det känns för tungt att springa så börja med att promenera. Kom ihåg att en tio minuters promenad är bättre än ingenting!

Bästa problemlösningsmetoden - en löprunda! 

Kommentarer (1)
Skriv siffran 8 med bokstäver:
Utmärkta råd, som alltid, Coach Amy!❤
Anonymous04.09.18 kl. 00:57
Tack! :-)
07.09.18 13:14

Drömmer du också om framgång, ökad livskvalitet, mer energi och glädje?
Men hur gör man?
Här på bloggen får du tips på hur du kan bli din egen lyckas smed och mentalt starkare.

Jag är utbildad mental tränare med stort intresse för knoppens och kroppens välbefinnande. Mitt fokus är inom motivation och stresshantering. Jag har även många års erfarenhet av mental träning för idrottare. 

Amy Skogberg
 
Jag erbjuder inspirerande föreläsningar
Populära teman är laganda, hur man blir en vinnarskalle,
motivation av team-medlemmar och stresshantering.
Kontakta mig för mer information per epost

Senaste kommentarer