Mitt bästa tips för att sluta snarka

10.10.2018 kl. 22:28

 

Tills för några år sedan hade jag inte fäst någon som helst uppmärksamhet vid min andning. Det var under utbildningen till mental tränare som jag lärde mig hur viktigt det är att inte bara andas, utan att andas rätt. Detta för att åstadkomma ett bättre fysiskt välbefinnande.

Sedan dess har min kunskap om människans syretillförsel vuxit enormt, till exempel att:

Människan är designad för att andas genom näsan.

Forskningsresultat visar att näsandning har en hel rad positiva hälsoeffekter – såsom upp till 20% bättre syreupptagning, 43% mindre vätskeförlust och 50% långsammare respiration (vilket gör bl.a. att blodtrycket och stresshormonerna sjunker) – jämfört med munandning.

Alla dessa fakta hade jag ingen aning om ännu i somras. Då ledde ett intressant blogginlägg till att jag började skaffa mig kunskaper om näsandning och blev en omedelbar anhängare!

Att dra in luft via näsborrarna går ju hur enkelt som helst – dagtid. Men hur i sjutton ska det lyckas på natten? Jag älskar att sova på rygg och somnar helt regelrätt inandandes genom näsan. I samma ögonblick som jag faller i sömn åker dock munnen upp på vid gavel då musklerna slappnar av. På köpet börjar jag snarka ljudligt.

För att få bukt med mitt snarkande har jag börjat tejpa munnen på natten.

I mitt förra inlägg berättade jag om hur det första nattliga tejpförsöket slutade i förskräckelse. Målartejp i all ära, men sedermera har jag införskaffat den för ändamålet avsedda muntejpen, som tjänstgör utmärkt (OBS detta är inte ett sponsorerat inlägg). Varje kväll innan jag lägger mig tejpar jag alltså ihop munnen, vilket låter hur knasigt som helst, jag vet, men:

Resultaten är häpnadsväckande!

För det första så snarkar jag inte längre som en flodhäst, hurraa!! Muntejpen förhindrar att gapet åker upp och snarkvibrationen uppstår. Jag vaknar utvilad som aldrig förr och den snarkmedfarna, morgontorra och ömma halsen är ett minne blott.

Jag har också upptäckt att sömnen är djupare med färre uppvaknanden under natten – förra natten sov jag till exempel 6,5 timmar i ett sträck för tredje gången på en vecka, tidigare hände det ungefär tre gånger per år! På köpet har jag blivit enormt mycket piggare.

Näsandningen har dessutom haft en oväntad inverkan på välbefinnandet. Min mage mår avsevärt bättre! Jag är diagnostiserad med sjukdomen IBS, som tidvis förorsakar svullenhet, värk och en hel del obehag i matsmältningsorganen. Dessa symptom har så gott som försvunnit. En ren tillfällighet tänkte jag först, men lite googlande visade att forskare faktiskt kommit fram till att IBS kan kontrolleras med att andas rätt.

Jag är övertygad; att andas genom näsan är inget mambo-jambo

Inte heller att tejpa munnen på natten. Testa själv, dock på egen risk! Det händer att man får panik när munnen plötsligt är fastklistrad (men då är det bara att hastigt riva bort tejpremsan). Själv tejpar jag vertikalt, alltså från näsan till hakan, eftersom det på nåt sätt känns tryggare. Börja försiktigt, testa gärna först en kort stund på dagtid hur det känns att ha munnen ihoptejpad. Barn ska inte göra det och om du har någon sjukdom eller tar mediciner så bör du rådfråga läkare.

Lycka till, skriv gärna en kommentar om hur det går!

Visst är det fantastiskt att det finns så mycket att lära sig om en så självklar sak som andningen! Och tänk att man med så enkla medel som lite tejp kan förbättra sitt välbefinnande så mycket!

Kommentarer (1)
Spamfilter
Skriv siffran 5 med bokstäver:
Länge leve tejpen ????
Flodhäst nummer 210.10.18 kl. 22:58
Ja, och sömnen! :-)
10.10.18 23:01

Drömmer du också om framgång, ökad livskvalitet, mer energi och glädje?
Men hur gör man?
Här på bloggen får du tips på hur du kan bli din egen lyckas smed och mentalt starkare.

Jag är utbildad mental tränare med stort intresse för knoppens och kroppens välbefinnande. Mitt fokus är inom motivation och stresshantering. Jag har även många års erfarenhet av mental träning för idrottare. 

Amy Skogberg
 
Jag erbjuder inspirerande föreläsningar
Populära teman är laganda, hur man blir en vinnarskalle,
motivation av team-medlemmar och stresshantering.
Kontakta mig för mer information per epost