Fejka dig till ett bättre liv – så gör du!

10.03.2019 kl. 21:56

 

“Bluffa tills du kan göra det på riktigt” eller “Fake it ‘til you make it”. En absolut strålande princip!

Jag är ett stort fan av denna lilla levnadsregel. Jag kan inte för mitt liv komma ihåg var och när jag hörde uttrycket första gången, men jag minns att det gick rätt in i själen för att stanna.

Jag tillämpar det rätt ofta. I dag till exempel.

Jag skulle dra mentalträning för ett idrottslag på seneftermiddagen. Hela dagen var jag supertrött, du vet sådär fullständigt seg som man kan vara någon gång ibland.

Hur i all sin dar skulle jag komma ur tröttheten och klara av att dra en energisk och inspirerande föreläsning?? Fanns bara en sak att göra – vara låtsasenergisk! I bilen på väg till föreläsningen satte jag på den peppigaste musik jag kunde komma på, sittdansade och vrålade med i låten för full hals.

Det funkade! Med låten fortfarande poppande i huvudet steg jag med hurtiga kliv in i klassrummet och framträdde lika piggelin som vanligt.

I mitt förra blogginlägg lovade jag komma med några tips på “Fake it ‘til you make it”.

Det mest kända exemplet är Amy Cuddys “Power Posing”. Amy är en amerikansk socialpsykolog som har blivit vida känd för sitt Ted Talk om Power Posing. I videon berättar hon hur människans självsäkerhet bevisligen växer när man står i en position som signalerar makt och styrka, en sk kraftpose.

Andra forskare har t.ex. gjort experiment där studeranden presterat bättre på kognitiva tester när de bar vita läkarrockar, introverta som blivit mer extroverta när de gett sig ut för att vara äventyrliga, pratsamma och energiska, samt nedstämda som blivit gladare när de fejkat leenden.

Vad det handlar om är att lura våra små grå.

Det är nämligen så att känslor följer handlingar (feelings follow behavior). Vår kropp skickar signaler till hjärnan om hur vi känner oss. Så genom att agera på ett speciellt sätt kan vi överlista hjärnkontoret, som ofta har snöat in sig på ett visst tillstånd och inte är så ivrigt på att förändra sig.

Men i stället för att vänta på en viss känsla att infinna sig, så kan du låtsas att det redan känns så – och efter en stund tror hjärnan att det är sant. Testa! Hur känner du dig just nu? Vad skulle du behöva mer av i ditt liv? Vill du känna dig gladare – spela glad! Vill du vara självsäkrare – spela självsäker! Vill du vara mer social – spela social!

Börja fejka redan idag! Berätta gärna hur det lyckades och vad som hände.

Den här kraftposen behövde jag inte fejka :-) 

Kommentarer (0)
Skriv siffran 3 med bokstäver:

Drömmer du också om framgång, ökad livskvalitet, mer energi och glädje?
Men hur gör man?
Här på bloggen får du tips på hur du kan bli din egen lyckas smed och mentalt starkare.

Jag är utbildad mental tränare med stort intresse för knoppens och kroppens välbefinnande. Mitt fokus är inom motivation och stresshantering. Jag har även många års erfarenhet av mental träning för idrottare. 

Amy Skogberg
 
Jag erbjuder inspirerande föreläsningar
Populära teman är laganda, hur man blir en vinnarskalle,
motivation av team-medlemmar och stresshantering.
Kontakta mig för mer information per epost

Senaste kommentarer