Så slipper du jobbångesten i sommar

30.06.2019 kl. 23:21

 

Att vara mental tränare är fantastiskt roligt – det ger mig möjligheten att träffa människor, allt från barn till pensionärer, i väldigt olika livssituationer. Det är alltid lika spännande att träffa en ny klient eller ett nytt team och försöka förstå hurudan peppning de bäst behöver i den situation de befinner sig i.

Det som värmer allra, allra mest är att få tack och positiv feedback. Det behöver inte vara någon stor grej, men det känns alltid lika fint att ha kunnat hjälpa någon ens en liten bit på traven.

Tidigare den här veckan blev jag superglad då en trevlig prick kom fram och tackade mig.

Personen hade suttit i publiken på en föreläsning som jag drog för ett tag sedan. Den handlade om Job Crafting (omformning av arbetet). Personen berättade att föreläsningen hade gett inspiration till att se över arbetsuppgifterna och att lämna bort åtaganden som kändes jobbiga.

Som ett resultat hade arbetsbördan minskat med 30%. Det hade gett möjligheten till att istället ta sig an intressantare projekt och lett till att jobbet blivit mycket mer givande. Personen strålade i kapp med solen, det var härligt att se!

Det fick mig att börja tänka på det så kallade efter-semester-syndromet. Det som förorsakar störst stress för många är tanken på dagen då semestern är över och vi måste återgå till jobbet. 

Under semestern är det inte tänkt att man ska fundera på jobbgrejer, men jag skulle ändå rekommendera till lite begrundan.

Om tanken på att återgå till jobbet känns olustig så kan lite förberedelser vara på sin plats. Under sommaren får man ofta en lagom distans till arbetet och ser saker och ting lite klarare. Därför är det inte helt fel att använda en skön sommardag på stranden till att dämpa jobbångesten.  

Ta med papper och penna till stranden. Börja med att fundera över vad exakt det är som ger dig jobbångest, dvs vilka delar av ditt arbete som du inte trivs så bra med. Skriv ner. Tänk därefter igenom vilka arbetsuppgifter du gillar och skriv även ner dem. Gör ännu en tredje förteckning där du listar sådant som du önskar mer av i ditt arbete.

Lägg listorna åt sidan och gå och bada. Njut av semestern och låt det undermedvetna jobba på ett par veckor. Jag är ganska säker på att det i din hjärna ploppar upp idéer på hur du skulle kunna omforma ditt arbete för att trivas bättre, öka din motivation och förverkliga dig själv på jobbet!

Hör gärna av dig med tankar och funderingar, om vi inte hörs av så önskar jag dig en underbar sommar!

Är du klar med dina listor? Häng med på ett dopp! 

 

Kommentarer (2)
Skriv siffran 2 med bokstäver:
Härliga kloka Amy! ????
Marie Brodin01.07.19 kl. 00:41
Hej igen, vet inte varför det kom upp en massa ?. Inga frågetecken alls från mig.
Marie Brodin01.07.19 kl. 00:42
Tack Marie!! Bra att du inte hade några frågetecken, därmed är väl allt klart som korvspad och du kommer ha dina 3 listor klara på nolltid ;-)
02.07.19 16:55

Drömmer du också om framgång, ökad livskvalitet, mer energi och glädje?
Men hur gör man?
Här på bloggen får du tips på hur du kan bli din egen lyckas smed och mentalt starkare.

Jag är utbildad mental tränare med stort intresse för knoppens och kroppens välbefinnande. Mitt fokus är inom motivation och stresshantering. Jag har även många års erfarenhet av mental träning för idrottare. 

Amy Skogberg
 
Jag erbjuder inspirerande föreläsningar
Populära teman är laganda, hur man blir en vinnarskalle,
motivation av team-medlemmar och stresshantering.
Kontakta mig för mer information per epost

Senaste kommentarer